Wij zullen elke opnamesessie hier vanzelfsprekend zo veel mogelijk voorbereiden. Zo verloopt de sessie zo smooth mogelijk; microfoons zijn zo veel mogelijk geplaatst en aangesloten, lijnen getest, hoofdtelefoons gechecked, tracks aangemaakt in Pro Tools etc.
Alles dat met het technische deel te maken heeft dus eigenlijk.
Maar je kunt ook zelf al veel voorbereiden, zodat je je tijdens de opnames juist kunt bezighouden met (samen)spel, grooven
en niet in de laatste plaats: lol maken. Opnemen in een studio moet namelijk wel leuk zijn, niet spannend of stressvol. Er is altijd ruimte voor het onverwachte; een tof gitaargeluid dat onbedoeld ontstaat of een coole break die je terplekke bedenkt. Maar die ruimte ontstaat juist omdat je niet meer bezig hoeft te zijn met wat je al had voorbereid, dus here we go!
ALGEMEEN
– Ken je partijen
Dat lijkt vanzelfsprekend, maar het gebeurt toch nog vaak dat mensen in de studio nog partijtjes moeten uitzoeken. Denk aan koortjes, aanvullende gitaar- of keyspartijen etc. En dat mag ook in de studio, maar studiotijd is in principe
betaalde tijd, dus die wil je zo efficiënt mogelijk besteden toch? Bovendien kun je je met een goede voorbereiding in de studio volledig richten op delivery, feel en performance.
– Planning en prioriteiten
Bepaal vooraf hoeveel songs je wilt opnemen, welke songs complexer zijn en wellicht meer tijd vragen en denk ook na over het doel van de opnames. Als het gaat om een demo of een impressie van de songs, dan kun je makkelijk 4-6 tracks
per dag opnemen. Ga je voor een release, dan moeten alle puntjes op de i staan. Zeker als je meerdere dagen boekt is het goed om dit samen met de studio goed in kaart te brengen. Stel je doelen daarbij realistisch; als het gaat om
een release is het meestal beter om één of twee songs te gek op te nemen dan zes “wel ok”.
– Proefopname
Maak – als je die mogelijkheid hebt – een simpele proefopname in de oefenruimte, zodat je nog eens terug kunt luisteren en met de band overleggen over structuur en arrangement.
– Essentie van een song; tekst, groove, feel etc.
Denk vooraf na over wat de belangrijke elementen zijn in een song; is het de tekst, of juist de groove? Wat wil je de luisteraar overbrengen?
– Tempo
Bepaal vooraf het tempo en evt. tempo-wisselingen per song en geef dat indien mogelijk tijdig door aan de studio. In de studio kunnen we dat nl. meenemen in de voorbereiding. Speelt de band met een clicktrack, dan is dat allemaal
al geregeld als je binnenkomt, dat scheelt je tijd en geld.
– Live of laagjes
We kunnen vaak z.g.a. de hele band in één keer opnemen, wat het samenspel en de interactie ten goede komt. Bandleden kunnen elkaar zien en horen en op elkaar reageren, dat maakt een opname geloofwaardig en zo kunnen drums en bass
ook “locken”. Als de partijen dan ‘bijna’ goed zijn kunnen we daarop inzoomen om dingen te fixen, maar soms is het ook fijn om partijen te dubben. B.v. de gitaarpartijen meerdere keren dubbelen voor een dikke sound. Maar we hebben
ook de mogelijkheid om alle partijen één voor één te tracken als dat wenselijk is. Welke werkwijze voor jouw project het beste is bespreken we graag vooraf met je.
– Wie is er bij als we b.v. gaan dubben?
Ook goed om vooraf te bespreken; als er aanvullende opnames nodig zijn, vind je het dan prettig als de hele band er bij is of juist niet? En wil de band dat, of juist niet? Momenteel bepaalt de Corona-situatie de mogelijkheden, maar
het is altijd een punt van aandacht.
– Blijf fris! Slaap vooraf goed en boek voldoende tijd
Opnemen is een bezigheid waarbij je langere tijd geconcentreerd en fysiek bezig bent. Dat betekent ook dat vermoeidheid een rol kan spelen; je stem kan dalen, drummers kunnen moe worden en minder strak gaan spelen en soms helpt lang
wachten voor je je partij kan opnemen ook niet. Je kunt dat gedeeltelijk voorkomen door goed uitgerust aan de klus te beginnen en niet de avond ervoor nog even door te zakken… Het is dan ook beter om meer kortere dagen te boeken
dan minder, maar langere dagen.
– Stilte voor en na een opname
Oefen met de band het begin en het uitklinken aan het einde van een song. Bekkens en reverbs klinken wat langer uit. Een krakende gitaarplug of een drummer die z’n stokken neerlegt in de fade-out is bijna niet onhoorbaar te fixen.
– Boodschappen!
Als we een hele dag opnemen is het goed om ook pauzes in te plannen; een moment voor de lunch b.v. Zorg – als je boodschappen wilt doen – dat dat is gebeurd vóór de opnames beginnen. Het is heel onhandig als we een partij willen
opnemen met iemand die op dat moment in de rij voor de kassa staat. Bovendien; boodschappen doen in betaalde studiotijd… waarom zou je dat willen?
– Referentietracks
Tijdens het opnameproces, o.a. in de pre-productie of in de mixfase is het handig om referentietracks te gebruiken als richting voor de sound die je voor ogen hebt. Geluid is lastig onder woorden te brengen; vet, wollig, dik etc.
betekent voor iedereen iets anders. Laten horen wat je bedoelt helpt dan om de richting voor iedereen duidelijk te maken.
– Focus (Geen alcohol of drugs)
In de studios hier wordt sowieso niet gerookt of geblowt. Tijdens de opnames maar ook de avond ervoor is het verstandig alcohol of drugs even te laten staan. Sowieso beínvloeden deze middelen je gehoor en beoordelingsvermogen (verlies
van hoog b.v.) en je performance zal er meestal ook niet door gaan shinen. Bewaar dat dus voor ná de opnamedagen.
– Geen vrienden of aanhang mee
Hoewel het heel gezellig kan zijn is het af te raden om vrienden of aanhang voor de gezelligheid mee te nemen. Meestal leidt dat nl. tot meerdere meningen en discussies, het kost vooral tijd en je drankrekening loopt ook op.
– Fixen in de mix
Er zijn nogal wat misverstanden over wat er in de studio te “fixen” is. Als je een bepaalde drumsound zoekt besteden we daar liefst in de pre-productie vooraf aandacht aan. Als je vals zingt komt het vals op de band. Het liefste
doen we dat dan over, ook al zijn dingen binnen grenzen nog wel op te lossen in de nabewerking. Maar ook dat is betaalde studiotijd… De beste albums zijn echte performances. Tenzij die Autotune sound je ding is, dan doen we dat.
– Zorg voor je materiaal (snaren, stokken, vellen, krakende pots etc.)
Als je instrument onderhoud behoeft, regel dat dan voor je de studio in gaat. Zorg ook voor verse snaren, vellen, stokken en zo nodig een spare setje. Denk ook aan je amp, kleppen van je blaas-instrument etc. Studio-microfoons zijn
doorgaans heel gevoelig en nemen soms ook geluid op dat je niet zo bedoelde…
– Geen paniek!
Anders dan bij een live-performance leggen we je prestatie vast voor de eeuwigheid. Althans, zo voelt het voor sommige mensen. Je ligt ineens onder een vergrootglas… Dat kan ongewild nogal wat druk veroorzaken, maar wees gerust;
dat is nergens voor nodig. Kleine oneffenheden kunnen we achteraf oplossen door in te prikken, en als je een partij elders wel goed hebt gespeeld kunnen we die take ook verplaatsen. En als een stuk solo lastig is doen we het gewoon
nog eens. Of nog eens. Of op een ander moment op de dag nog eens. No stress.
– Guide tracks
Wanneer je met een guidetrack meespeelt, lever die dan ruim van tevoren aan. De engineer kan dan bij het voorbereiden van de sessie de guide al inladen, scheelt weer tijd op de opnamedag.
– Communicatie
Heel belangrijk en niet voor iedereen vanzelfsprekend; als je iets opvalt of stoort, of je hebt speciale wensen, bespreek dat dan altijd. Ofwel kunnen we iets voor je oplossen, of uitleggen waarom iets op een bepaalde manier gebeurt.
En misschien heb je wel een heel goeie suggestie. We hebben allemaal hetzelfde doel tijdens de opnames.
DRUMS
– Zorg voor je kit
Drums vragen iets meer aandacht omdat een kit is opgebouwd uit veel verschillende onderdelen die allemaal in beweging komen. Zorg er dus voor dat alles aan je kit goed vast zit, leg er enkele dagen voor de opnames nieuwe vellen op
zodat die zich iets kunnen zetten. (afhankelijk van je gewenste sound natuurlijk, als oude vellen je ding is dan niet…)
– Wees gestemd
Vellen en stemming zijn heul belangrijk voor de kwaliteit van de opname, dus zorg er voor dat je kit goed op stemming is.
– Strak en constant spel
De beste drumopnames worden gemaakt met drummers die de kit als één instrument in balans bespelen. Dat betekent b.v. dat je de kick met ongeveer dezelfde energie bespeelt als de snare en de bekkens. Het helpt ook om het snarevel
steeds op ongeveer dezelfde plek te raken. We kunnen veel oplossen in de mix met gerichte compressie en EQ’s, maar het wordt er eigenlijk nooit beter van. Soms helpt het om jezelf op te nemen en terug te luisteren.
– Neem de tijd i.v.m. vermoeidheid
Omdat drumming een behoorlijk fysieke belasting kan zijn is het soms handig om drum-opnames te spreiden over verschillende studiodagen. Meestal komt dat de strakheid ten goede.
– Oefenen met een clicktrack
Als we met een clicktrack kunnen opnemen, dan helpt dat bij het evt. editten van alle andere instrumenten. Het eindresultaat wordt meestal ook een stuk strakker. Het is de kunst om niet strak op de click te spelen, maar daar omheen
te “grooven”. Dat is niet iedereen van nature gegeven, dus probeer dat vooraf te oefenen. Als er kleine tempo-variaties in een song nodig zijn, b.v. een vertraging voor een refrein dan bespreken we de mogelijkheden graag vooraf met
je.
BASS/GITAREN
– Nieuwe snaren
Zorg dat je instrument in topconditie verkeert, geen rammelende onderdelen of storende bedrading etc. en zet er nieuwe snaren op. Bij voorkeur een dag of wat vóór de eerste opnamedag, zodat ze een beetje tijd hebben om de juiste
spanning te krijgen. Nieuwe snaren ontstemmen sneller. Neem ook een extra setje mee en/of een backup instrument.
– Goed geintoneerd
Intoneren zorgt er voor dat je instrument overal op de hals min of meer toonzuiver is. Dat is makkelijk zelf te doen, maar er zijn ook professionals die dat voor je kunnen doen. Je kunt de intonatie zelf checken met een stemapparaat.
En ook als je instrument dode punten op de hals heeft of “klettert”, dan is het goed om dat vooraf te (laten) checken.
– Neem een stemapparaat mee
En zorg dan tegelijkertijd voor een extra batterijtje.
– Eigen amp?
Als je amp en/of je pedalboard belangrijk is voor je sound, dan kun je die uiteraard meenemen. Zorg er wel voor dat die storingsvrij werkt.
KEYS
– Gebruiksaanwijzingen mee!
Anders dan bij gitaren krijg je bij synths of keyboards nog wel eens te maken met instellingen en menu’s. Als je in het heetst van de strijd even niet meer weet waar die “Local off” instelling ook al weer zat dan geeft het rust om
de manual er even bij te kunnen pakken.
– Midi
Meestal nemen we bij voorkeur de line outputs van je instrument direct op, maar soms is het handig om ook de midi-informatie op te nemen. Mocht je dat willen, geef dat dan vooraf even aan dan houden we er rekening mee.
VOCALS
– Neem je teksten uitgeprint mee (in 2-voud)
De engineer of producer gebruikt je uitgeprinte tekst ook graag, om aantekeningen te maken over de structuur, vocal coaching of als leidraad als er b.v. een stukje over moet. Dat wordt lastiger als je de tekst op je telefoon hebt.
– Zorg dat je je teksten kent
Het helpt bij je performance om de tekst goed te kennen. Een geprint exemplaar voor je neus als geheugensteuntje is natuurlijk prima, maar lezen helpt nooit bij het vertellen van het verhaal. Bovendien is het vaak hoorbaar als je
je hoofd wegdraait van de microfoon om de tekst te lezen.
– Reserveer voldoende tijd voor zangopnames
“De vocal is de song” hoor je vaak zeggen. En eigenlijk is dat ook wel zo, tekst en melodie is wat mensen meezingen. Zingen is een zware inspanning voor je stembanden, en die gaan na een paar uur ook echt anders klinken. Het is dus
belangrijk om de zangopnames zo te plannen dat je tussen de takes voldoende rust kunt nemen.
– Warm je stem op
Je stembanden hebben net als andere spieren wat aandacht nodig voor je een topprestatie kunt leveren. Neem dus ook gewoon even tijd om je stem op
te warmen, stemoefeningen te doen en in te zingen. Ook al ziet dat er voor anderen misschien een beetje raar uit, who cares 😉